وزیر مختار انگلیس در ایران به مشاهدات و بررسیهای خود اکتفا نکرده و چند نمونه از «شنیدهها» دربارهٔ پولپرستی ناصرالدین شاه را نقل کرده است. به گفته او اگر اعلیحضرت برای شکار قوچ کوهی خوب تیر میانداخت، که اغلب اینگونه بود، کسانی که دور و بر او بودند باید به نشانهٔ ستایش کیسهای انباشته از سکههای طلا تقدیم میکردند.
بهطور کلی محافل عربی نسبت به هرگونه روابط ایران و اسرائیل و تماسهای مختلف در کادرهای اداری و غیر اداری حساسیت آشکاری از خود نشان داده و بلندگویهای مزدور و دستگاههای تبلیغاتی کشورهای عربی که مخالف سیاست دولت شاهنشاهی میباشند تماسهایی نظیر عزیمت تیم تاج به اسرائیل را دستاویز حملات شدید مطبوعاتی قرار داده و با استفاده از احساسات عربیت مردم آن منطقه ...
در این کتاب به روشنی به این سئوال پاسخ گفته که چرا انگلیسیها به دفاع صوری از جنبش مشروطه پرداختند و مواضع محافل و احزاب سیاسی آن کشور در برابر تحولات ایران چه مبنایی داشت ...
« کشور به حال هرج و مرج و بی قانونی رها شده بود ، گروهی خاص عامدانه و با جهت گیری کاملا هوشیارانه مجلس را به تعطیلی کشاندند تا فضا را برای تسلط زورگویانی از قماش رضاخان فراهم آورند . این گروه با برنامه ای کاملا حساب شده با تعطیل خانه ملت راه را برای فراگیر شدن بحرانهای عدیده باز نمودند و موجب آن شدند که هیچ نماینده ای از مجلس ایران نتوانست در کنفرانس ...
ساعت 30و 10دقیقه صبح 13 آبان 1358گروهی (حدود 400 نفر) از دانشجویان که در حال شعاردادن در خیابان آیت الله طالقانی به سوی دانشگاه (تهران) در حرکت بودند هنگامی که جلوی در اصلی سفارت آمریکا رسیدند، مسیر خود را تغییر دادند و پس از گشودن زنجیرهای این در به داخل سفارت رفتند. در همان زمان گروهی از دانشجویان نیز از دیوار خود را به داخل سفارت رساندند و پیشروی ...
خانم ملیحه نیشابوری در سال 1358 دانشجوی دانشگاه ملی (شهید بهشتی) بود. او که از معدود دانشجویان چادری دانشگاه پیش از انقلاب بود سری پرشور و خاطراتی دلنشین از دوران دانشجوی تسخیر لانه جاسوسی دارد.
در این عملیات بیش از 400 نفر از دانشجویان مسلمان دختر و پسر حضور داشتند. یکی از این اشخاص خانم « معصومه نورمحمدی جامی» است . او متولد 1337 در مشهد است که با قبول شدن در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران وارد جریانات انقلابی می شود. جریان جلوگیری او از فرار کاردار نظامی آمریکا از لانه جاسوسی از شیرین ترین صفحات خاطرات ایشان است.
مولف در یک تقسیم بندی کلی سه گرایش چپ، اسلامی و ملی در فاصله سالهای 32-1320 شناسایی می کند که هر یک تحت تأثیر تحولات اجتماعی و سیاسی و به سبب نزدیکی با گرایشهای فکری سیاسی موجود شکل گرفتند. به این ترتیب اتحادیه دانشجویی دانشکده های پزشکی و داروسازی و دانشکده های فنی، ادبیات و کشاورزی تحث تأثیر مستقیم سازمان جوانان حزب توده در سال 32 تشکیل شد...
اگر اینها یک مسالهی سفارتی بوده است، احتیاج به این کار نبود. اگر یکمسائلی بود که مربوط به توطئههایی که بر ضد ماست نبود، این محتاج به اینعمل نبود، حالا که این توطئهها به ملت ما ثابت شدهاست و این عملی که اینجوانهای ما انجام دادهاند، تمام ملت ما، الا بعضی منحرفین در اینجا و سایرممالک دیگر، از آن پشتیبانی کردند ...
حمایت از اقدام دانشجویان پیرو خط امام، محدود به کشورهای مسلمان نشد و گروههای آزادیخواه و حقطلب در نقاط مختلف جهان، از آن حمایت کردند. به عنوان مثال، اتحادیهی جوانان و دانشجویان جمهوری دموکراتیک خلق کره از دانشجویانمسلمان پیرو خط امام پشتیبانی کردند. کمیتهی ویتنامی همبستگی مردم آسیا و آفریقا و کمیته طرفداران ...
روزی خواهید دید که اگر بار دیگر جنگ جهانی درگرفت، ممکن نیست بیاستفاده از بمب هستهای پیش برود. علاوه بر این مطمئن خواهید شد که اگر در جنگ جهانی بعدی بمب هستهای استفاده شود دیگر جهانی در کار نخواهد بود.
این کتاب دارای دو بخش اصلی «آمار پیروان ادیان در مقیاس جهانی و منطقهای» که قارههای آفریقا، آفریقای شرقی، میانه، شمالی، جنوبی و غربی و آسیا، اروپا و آمریکا به همین منوال پرداخته است و بخش دوم «آمار پیروان ادیان کشورهای جهان از سال 1970 تا سال 2050» شامل همه کشورها است.
نگرش ایرانیان نسبت به غرب و همچنین تصوری که غربی ها نسبت به ایران دارند معلول چندین عامل است. نحوه آشنایی ایرانیان با تمدن غربی و همچنین شرایط و روابطی که ایران در 200 سال گذشته با غرب برقرار کرده، بدون شک در ایجاد این تصور نقش بسزایی داشته است. اما عواملی که نحوه این تعامل را تعیین کرده اند چه چیزهایی بوده اند. این سئوالی است که محوریت گفت وگوی ما ...
خودکم بینی ، خودباختگی، تسلیم در برابر تمدن غرب، عدم انگیزه برای تحرک و تلاش و پویایی و تولید این نوع آسیب های اجتماعی نتایج این هویت سطحی است. قاعدا همانطور که اشاره شد شناخت عمیق و کافی از داشته های خودی و شناخت دقیق و عمیق از نقاط ضعف تمدن غرب می تواند به تدریج بیماری های هویتی جامعه ما را معالجه کند.